تومور بینی و سینوس و درمان آن

در ارتباط با تومورهای بینی و سینوس چه می دانید؟ آیا تومور های بینی و سینوس بدخیم هستند؟ آیا می توان آن ها را درمان کرد؟ راهکار های درمانی در این زمینه شامل چه مورادی می شود؟ تومورهای بینی و سینوس تومورهای خوش خیم یا سرطانی هستند که در بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند. تومورهای سرطانی حفره بینی یا سینوس نادر هستند اما نمی توان وجود آن ها را نادیده گرفت.

✔️ فلج عصب صورت

علائم وجود توموربینی در افراد چیست؟

با اینکه ممکن است علائم وجود این تومورها در فرد نامحسوس باشد، اما می توان گفت برخی علامت ها وجود دارد که لازم است به آن توجه شود. با آنکه ممکن است همه آن ها در فرد مبتلا به این اختلال وجود نداشته باشد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکل در تنفس از طریق بینی
  • از دست دادن حس بویایی
  • خونریزی بینی
  • ترشح از بینی شما
  • تورم یا درد صورت
  • چشمان اشک آلود
  • زخم یا ضایعه در سقف دهان شما
  • مشکلات بینایی
  • توده ای در گردنت
  • مشکل باز کردن دهان

انواع تومورهای حفره بینی و سینوس

انواع مختلف ازتومورها ممکن است در ببینی و حفره های سینوسی وجود داشته باشد. از جمه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تومورهای حفره بینی و سینوس

کارسینوم سلول سنگفرشی (حدود ۷۰ درصد از این نوع سرطان ها) در دستگاه تنفسی رخ می دهد.

آدنوکارسینوم (حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد) در پوشش سینوس رخ می دهد.

لنفوم ها (حدود ۵ درصد از این نوع سرطان ها) توسط سلول های سیستم ایمنی یا لنفاوی ایجاد می شوند.

ملانوم ها (حدود ۳ درصد) از سلول های پوشش سینوس که حاوی رنگدانه هستند و بسیار تهاجمی هستند به وجود می آیند.

استزیونوروبلاستوماها از اعصاب پایه جمجمه، جایی که وارد حفره بینی شده و حس بویایی را ایجاد می کنند، ایجاد می شوند.

انواع مختلفی از تومورهای غیرسرطانی نیز وجود دارند که اگرچه گسترش نمی یابند، اما در صورت عدم درمان می توانند باعث آسیب شوند.

استئوما معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند، اما می تواند سینوس های فرونتال، اتموئید یا ماگزیلاری را مختل کند. اگر استئوما باعث ایجاد چنین انسدادی شود، باید با جراحی برداشته شود.

✔️ لیفت آندوسکوپی صورت

تومورای بینی و سینوس چگونه تشخیص داده می شوند؟

در صورت وجود هر کدام از علائم بالا لازم است بررسی های لازم انجام شود. در  این زمینه در هر مرحله ممکن است آزمایش هایی برای شما تجویز شود. اما معمولا موارد زیر توصیه می شود:

• آزمایش های تصویربرداری از جمجمه، مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، یا ام آر آی سینوس ها
  • تست های تصویربرداری از قفسه سینه شما
  • بیوپسی، که در آن یک نمونه بافت کوچک از تومور برداشته می‌شود و در آزمایشگاه از نظر علائم سرطان بررسی می‌شود

مرحله بعدی مرحله شناخت دقیق تر اختلال است. در این مرحله پزشک به شما می گوید که سرطان چقدر پیشرفته است و آیا به سایر قسمت های بدن شما سرایت کرده است یا خیر. سپس راهکار های درمانی متناسب با آن تجویز خواهد شد.

همچنین لازم است بدانید در معاینه های فیزیکی معمولا مشخص می شود که تومورها فقط یک طرف بینی را تحت تاثیر قرار می دهند. وقتی پزشکان بینی شما را معاینه می کنند، فقط رشد یک طرفه را می بینند.

شکل تومور بینی

که کسانی به تومورهای بینی مبتلا می شوند؟

عواملی که ممکن است خطر تومورهای بینی و پارانازال را افزایش دهند عبارتند از:

• سیگار کشیدن و بودن در کنار افرادی که سیگار می کشند
  • تنفس در آلودگی هوا
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی و محرک های موجود در هوا در محل کار، مانند گرد و غبار چوب، بخار ناشی از چسب، الکل مالشی و فرمالدئید، و گرد و غبار ناشی از آرد، کروم و نیکل
  • عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، که یک عفونت شایع مقاربتی است

درمان تومورهای حفره سینوس و بینی

برای  انتخاب راهکار درمانی مناسب لازم است ابتدا اهداف درمانی را بدانید. سرطان حفره بینی و سینوس پارانازال اغلب قابل درمان هستند، به خصوص اگر زود تشخیص داده شوند. اگرچه درمان سرطان هدف اولیه درمان است، اما حفظ عملکرد اعصاب، اندام ها و بافت های مجاور نیز بسیار مهم است. بنابراین برای انتخاب راهکار های درمانی مناسب در این زمینه همه این موارد در نظر گرفته می شود. در اکثر مواقع، درمان حفره بینی یا سرطان سینوس پارانازال بر اساس مکان و مرحله آن (میزان گسترش آن) است.

دارودرمانی، اقدمات جراحی برای برداشت تومور، شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی و… از جمله اقدماتی است که ربایدرمان دراین زمینه به کار گرفته می شود.