درمان فلج صورت با پیوند عصب

درمان فلج صورت با پیوند عصب یکی از حساس ترین عمل هایی است که گاهی نیاز است انجام شود تا عصب از کار افتاده، ترمیم گردد. همانطور که می‌دانید کنترل عضلات با استفاده از اعصاب گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد که گاهی در اثر حوادث و مشکلات نیاز به پیوند عصب دارد.

روش درمان فلج صورت

بهترین روش درمان فلج صورت

همانطور که می‌دانید، صورت انسان از تعداد زیادی ماهیچه تشکیل شده است و کنترل این عضلات به وسیله تعدادی عصب انجام می‌شود. در برخی افراد به دلایل مختلف اعصاب دچار فشار و گرفتگی می‌شوند که این عارضه باعث بروز فلج صورت یا فلج بلز می‌گردد. در بسیاری موارد فلج صورت در مدت یک هفته الی دو ماه با استفاده از روش های درمانی مانند فیزیوتراپی، دارو درمانی، تزریق بوتاکس بهبود پیدا می‌کند. برای بهبود در موارد شدید فلج صورت بهترین راه درمان، جراحی پیوند عصب صورت است.

روش های جراحی عصب صورت

جراحی ترمیم عصب صورت بیمارانی که دچار فلج صورت شده اند با توجه به شرایط بدنی و شدت فلج بلز و علت فلج صورت متفاوت است. به صورت کلی جراحی فلج صورت به روش هایی که در ادامه بیان می‌کنیم تقسیم بندی می‌شود.

ترمیم مستقیم عصب صورت

در برخی موارد، مبتلایان به فلج صورت برای درمان با تشخیص پزشک جراحی مستقیم عصب صورت را انجام می‌دهند. در این عمل، قسمتی از عصب که دچار آسیب دیدگی شده است با جراحی برداشته می‌شود و دو سر عصب به یکدیگر متصل می‌شود.

جایگزینی عصب صورت

جایگزینی عصب صورت به این روش انجام می‌شود که یک رشته عصب سالم از بدن بیمار برداشته شده و جایگزین عصب آسیب دیده می‌شود. این روش درمانی به این دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار بعد از عمل در صورت دارای تقارن بیشتری است.

پیوند عصب صورت

جراحی پیوند عصب صورت برای افرادی انجام می‌شود که قسمت آسیب دیده عصب بعد از برداشته شدن، دو سر عصب امکان رسیدن به یکدیگر را ندارند. بعد از خارج کردن قسمت آسیب دیده یک شاخه عصبی که از قسمت دیگر بدن مانند دست یا پا برداشته می‌شود، به دو سر عصب صورت پیوند زده می‌شود و باعث بهبود عملکرد و ایجاد تقارن در صورت بیمار می‌شود.

درمان فلج صورت با پیوند عصب

بهترین و پر استفاده ترین روش جراحی عصب صورت ، جراحی پیوند عصب است.

در این روش ابتدا قسمت آسیب دیده عصب از صورت طی عمل جراحی برداشته می‌شود و بعد از آن یک شاخه عصبی از دیگر قسمت های بدن برداشته شده و در انتهای عصب آسیب دیده پیوند داده می‌شود.

بعد از عمل به مرور زمان بی حسی و فلج در ناحیه صورت با رعایت نکات تجویزی و انجام مراقبت های پزشکی برطرف می‌شود.

جراحی همزمان لیفت صورت و پیوند عصب صورت

اقدامات پیش از جراحی عصب صورت

بیمارانی که دچار فلج صورت و یا کج شدن لب هنگام حرف زدن و خندیدن شده اند توصیه می‌شود قبل از عمل پیوند عصب صورت برخی نکات را رعایت کنند.

۱. مشاوره با پزشک تخصصی:

قبل از تصمیم ‌گیری در مورد جراحی پیوند عصب صورت، مهم است که با یک پزشک تخصصی در زمینه جراحی پلاستیک و ترمیمی یا جراح عصب‌شناسی مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کند و برنامه جراحی مناسب را برای شما تهیه کند. او می‌تواند به شما در مورد جزئیات عمل، احتمال عوارض و نتایج مورد انتظار پس از جراحی اطلاعات بیشتری بدهد.

۲. آزمایشات پیش‌عمل:

پزشک برخی آزمایشات قبل از جراحی را تجویز می‌کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، الکترومیوگرافی (EMG)، تصویربرداری  (MRI)  و سایر آزمایشات تشخیصی باشد. این آزمایشات برای ارزیابی دقیق تر وضعیت عصب صورت و برنامه‌ریزی مناسب‌ تر جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳. در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای و برخی بیماری های عفونی پیش از عمل پزشک خود را مطلع سازید

۴. قبل از عمل با توصیه پزشک از مصرف داروهای رقیق کننده خون که احتمال بروز خونریزی در جریان عمل پیوند عصب و صورت و بعد از عمل را بالا می‌برد، خودداری کنید.

اقدامات بعد از جراحی عصب صورت

مراقبت های بعد از عمل پیوند عصب صورت باعث می‌شود روند بهبودی سرعت بیشتری داشته باشد. برخی از نکات مراقبتی بعد از عمل عبارتند از:

گاهی افراد بعد از عمل احساس درد و تورم در ناحیه صورت دارند که طبیعی است برای کاهش درد به بیمار دارو و مسکن داده می‌شود. همچنین برای کاهش تورم توصیه می‌شود مدتی بعد از عمل در هنگام خواب سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد.

تا یک هفته از بعد از عمل رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک را استفاده کنید که معمولا برای کاهش فشار بر  صورت توصیه می‌شود از مایعات و سوپ استفاده شود.

تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از مسواک زدن خودداری کنید.

تا بهبودی کامل از انجام ورزش، فشار به صورت و فعالیت های سنگین خودداری کنید.

فعالیت های توانبخشی بر روی عضلات صورت در صورت تجویز پزشک تا بهبودی کامل انجام شود.

در صورت بروز خونریزی یا عفونت در ناحیه درمان سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

درمان فلج صورت با پیوند عصب یکی از تکنیک های بسیار حساس است که باید حتما توسط بهترین جراح سر و گردن انجام شود. برای این عمل حتما بهترین جراح را برای خود برگزینید و یک جلسه مشاوره با پزشک داشته باشید تا مشکلی در پس عمل شما به وجود نیاید.

سوال متداول

آیا عمل پیوند عصب صورت دردناک است؟

به دلیل آنکه عمل پیوند صورت طی بیهوشی کامل انجام می‌شود. در زمان عمل بیمار درد را تجربه نمی‌کند. بعد از عمل مقداری درد با بیمار همراه است که قابل تحمل است و با تجویز دارو درد کاهش پیدا می‌کند.

مدت زمان بهبودی حرکت عضلات بعد از پیوند عصب صورت؟

با توجه به شرایط بدنی بیمار و همچنین میزان و مهارت پزشک بازگشت حرکات عادی عضلات صورت در افراد متفاوت است به صورت میانگین بهبودی کامل بعد از ۹ الی ۱۲ ماه بعد از عمل به دست می‌آید.

هزینه پیوند عصب صورت چقدر است؟

هزینه عمل جراحی با توجه به موقعیت جغرافیایی و دستمزد پزشک و همچنین میزان آسیب و علت فلج صورت در افراد متفاوت است برای اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره به بهترین متخصص و جراح در این زمینه مراجعه کنید.