درمان فلج عصب صورت (فلج عصب فاسیال)

عصب صورت یا همان عصب فاشیال، عضلات صورت را که مسئول بیان صورت هستند، کنترل می کند. عصب صورت هفتمین عصب جمجمه ای است. ضعف و فلج فاسیال ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. همچنین انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به راهکارهای درمانی و هر آنچه لازم است در خصوص دو نوع اصلی فلج عصب فاسیال که به حاد و مزمن تقسیم بندی می شود و همچنین درمان فلج عصب صورت اشاره کنیم.

فلج عصب صورت چیست؟

فلج عصب صورت ممکن است در اثر بیماری های مادرزادی و یا بیماریها و اختلالات اکتسابی نظیر تصاوف به وجود بیاید که در اثر آسیب به اعصاب فاسیال صورت ایجاد می شود و موجب ضعف در ماهیچه های صورت می شود. این یک اختلال رایج در سراسر دنیاست که می توان با راهکار هایی آن را درمان نمود. انتخاب درمان فلج عصب هفتم صورت به موارد زیادی بستگی دارد که این نیاز را ایجاد میکند که توسط متخصص درمان فلج صورت معاینه شوید.

بعد از جراحی لیفت صورت

فلج عصب صورت مادرزادی

عصب صورت در نوزادان از بدو تولد ممکن است وجود داشته باشد.

فلج عصب صورت در نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. اصلی ترین دلایل آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. ضربه یا آسیب مستقیم به نواحی صورت می‌تواند باعث فلج عصب فاسیال در نوزادان شود.
  2. هنگام زایمان، برخی نوزادان ممکن است ضربه‌هایی در ناحیه صورت ببینند که می‌تواند منجر به فشردگی یا آسیب عصب صورت شود.
  3. عفونت‌هایی مانند عفونت‌های گوش، سینوس‌ها یا دندان‌ها می‌تواند به علت تاثیر بر این مورد در نوزادان باشد.
  4. برخی از فلج‌های عصب صورت در نوزادان ممکن است به عوامل مادرزادی برگردند. این عوامل می‌توانند شامل اختلالات توسعه عصبی یا نقص‌های ساختاری در عصب صورت باشند.

فلج حاد عصب صورت

فلج حاد عصب صورت ممکن است به علت های مختلفی ایجاد شود که در ادامه مقاله به تفصیل به این علت ها و همچنین راهکارهای درمانی لازم خواهیم پرداخت.

درمان عصب فاشیال

در خصوص فلج حاد عصب فاسیال، بیماری که بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، فلج بلز است. بلز پالسی که به آن فلج بل نیز گفته می شود، به طور ناگهانی یک طرف از صورت بیمار را درگیر می کند. علت اصلی آن به طور دقیق مشخص نیست اما ممکن است ناشی از عفونت های ویروسی باشد.

راهکار های انجام شده برای کنترل و درمان این اختلال معمولا شامل راهکارهای کم تهاجمی می شود. در خصوص درمان های دارویی در این زمینه کورتون خوراکی تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک مراقبت هایی برای جلوگیری از خشکی چشم بیمار نیز در نظر بگیرد. البته لازم به ذکر است در مورادی نیاز است که فرد جراحی شود. انتخاب راهار مناسب با معاینات هر فرد توسط متخصص و جراح سر و گردن انجام خواهد پذیرفت.

فلج حاد عصب صورت به علت جراحی ایجاد می شود

در برخی موارد فلج حاد عصب صورت به علت جراحی به وجود می آید. این جراحی برای درمان دیگر اختلالات به وجود آمده نیاز است. به عنوان مثال تومور های قاعده جمجمه و یا فلج ناشی از جراحی تومورهای قاعده جمجمه و همچنین  تومورهای بدخیم غدد بزاغی از جمله مواردی هستند که ممکن است باعث درگیری عصب فاشیال شوند.

در مواردی که این غدد با عصب صورت درگیر باشد ممکن است نتوان بدون آسیب به عصب فاشیال این تومورها را جراحی کرد. بنابراین، این موارد نیز ممکن است ایجاد کننده فلج حاد اعصاب صورت باشد.

فلج مزمن عصب صورت

در زمینه فلج مزمن عصب فاسیال دو عامل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که در ادامه مقاله به علائم هر کدام از آن ها و همچنین راهکار های درمان آن اشاره خواهیم کرد:

در صورتی که این اختلال ادامه دار باشد و هیچ حرکتی در یک طرف صورت، کل صورت و یا در بخشی از صورت وجود نداشته باشد، بیمار دچار فلج مزمن شده است. در این موارد چیزی که در صورت بیمار مشاهده می شود، افتادگی پوست و صورت است.

درمان فلج مزمن عصب صورت

در خصوص راهکارهای درمانی لازم است کارکرد عصب صورت بازسازی شود. درمان این بیماری facial nerve re-animation است که شامل اقدامات جراحی می شود که با بازسازی عصب صورت، حرکت آن را تا حدودی بازگردانی می کند.

یکی دیگر از اختلالات مربوطه سینکینزی است که برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره می توانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

بهترین دکتر درمان فلج عصب صورت در تهران

دکتر محمد مهدی سالم با سال ها تجربه در زمینه درمان فلج عصب صورت در تهران با ارائه روش های درمانی و جراحی آماده خدمت رسانی به مردمان سرزمین هستند. ایشان دارای دارای اعتبار بورد تخصصی گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن هستند و با انجام جراحی های موفقیت آمیز در زمینه درمان فلج عصب فاسیال در تهران به متقاضیان زیادی یاری رسانده اند.

آیا درمان فلج عصب صورت لزوما نیازمند راهکار های جراحی است؟

پاسخ به این سوال بستگی به نوع آن دارد. درمان دراین زمینه شامل اقدامات جراحی و اقدمات کم تهاجمی تر می شود که تخصص با بررسی همه موارد بهترین راهکار درمانی را در نظیر می گیرد.

علائم فلج عصب فاسیال چیست؟

این اختلال درحرکات یک طرف صورت، بخشی  از آن و یا برخی موارد کل صورت را درگیر می کند. علت های مختلفی ممکن است برای ایجاد آن وجود داشه باشد که البته همه آن ها به صورت دقیق شناسایی نشده است.

آیا فلج عصب فاسیال به طور کامل درمان می شود؟

فلج صورت ممکن است در هر زمانی رخ دهد، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی. بسته به علت زمینه ای می تواند ناگهانی یا تدریجی رخ دهد. برخی از افراد بدون اقدامات پرتهاجمی حرکت خود را به دست می آورند. با این حال، بهبودی ممکن است برای برخی دیگر کامل نباشد و همچنین نیازمند اقدمات جراحی باشد.